3 ביולי 2013

ניהול ידע אישי - הגיגים בעקבות כנס התקשוב

אתמול התקיים כנס תקשוב ארצי ובו הציגו המחוזות השונים את פרוייקט הדגל שלהם לשנה זו. בפוסט אחר אספר ואשתף במחשבותי לגבי הכנס עצמו, הצגת התוצרים וכו'. כעת, בעקבות הכנס וההכנות אני רוצה להדגיש את הנושא שלדעתי הוא הכי חשוב, הכי חם והכי בוער, ניהול ידע אישי! 
מספר הכלים, הסרטונים, אוסף הקישורים, כמות המדריכים, ובמשפט אחד, כמות ומגוון הידע שאדם צובר, גדל מרגע לרגע. הקושי הוא לדעת לארגן אותו באופן כזה שיצליח לשלוף אותו בעת הצורך.וכפי שאמרה דר' שרון הרדוף יפה בכנס מיט"ל 2013
             "ניהול מידע אישי הוא כלל הפעילויות שאדם מבצע לצורך ארגון משימות יומיומי באמצעות 

איסוף, ארגון תחזוקה אחזור ושיתוף מידע"

עוד ציינה דר' הרדוף יפה כי ניהול המידע האישי הוא סובייקטיבי ועומד על 3 מרכיבים עיקריים, ההקשר, הפרוייקט אליו משתייך והרלבנטיות. אני הייתי מוסיפה גם מרכיב נוסף, סוג המידע (מאמר, סרטון, שיר, תמונה).
לקוח מהמצגת של שרון הרדוף יפה
הביטוי "מיומנויות המאה 21" הפך לסיסמא השגורה בפינו, ואני לא ממש בטוחה שכולם יודעים מה בעצם כוללות מיומנויות אלה, יתרה מזאת, מעת לעת (ודי מהר) משמעות מיומנויות אלה משתנות ומתעדכנות (על כך בפוסט אחר :). אני יודעת שאחת הדרישות במסמך מיומנויות המאה 21 הינה "ניהול מידע אישי", אולם מה הוא כולל? איך עושים זאת? במה יש להתמקד? בשטח אני מרגישה כי למורים קל יותר לעסוק בדרישות האחרות, כגון כלים שיתופיים, איתור מידע, חשיבה ופתרון בעיות, מיומנויות תקשורת ועוד סיסמאות.המסקנה שלי בעקבות ההכנות לכנס היא שחייבים לבנות אחרת את סולם החשיבות בהקניית מיומנויות המאה 21, לדעתי ראשית יש לתת לתלמידים את הכלים לחשוב ולתכנן כיצד לבנות את הידע האישי שלהם, כיצד לארגן את המידע שהם "אוספים" ברשת, וזאת עוד בטרם נתייחס למיומנויות האחרות.
לדעתי, ארגון וניהול המידע צריך להיות הראשון במעלה, עליו מתבססת כל העשייה שלנו בהמשך. 
אם נחזור לדברי הרדוף יפה, ניהול המידע הינו סובייקטיבי... האדם (ובמקרה שלנו, התלמיד) נדרש למצוא את הדרך המתאימה לו, ולכן על המורה לאפשר לתלמידים להחשף לדרכים שונות, להבין ולמצוא את היתרונות והחסרונות שבכל דרך ומכאן להתנסות בכך. והכי חשוב להיות מודע לצורך בארגון המידע האישי.