28 באוקטובר 2010

אחרי החגים...

החופשה היתה ארוכה, מהנה (חוץ מהמבחן הלא נעים שהיה באמצע...), ובעיקר איפשרה ארגון מחדש וצבירת כוחות לקראת הפוש האחרון...

כפי שציינתי מספר פעמים בפוסטים השונים, אחד הדברים החשובים ביותר לדעתי, בנסיון וברצון לשלב את התקשוב בלמידה, הינו מציאת השילוב הנכון בין הכלי הטכנולוגי לבין צרכי השוק. אחת הבעיות העיקריות של רכזי התקשוב הינה הרצון לשלב כלי טכנולוגי חדש אליו נחשפו לאחרונה, במסגרת ההוראה והלמידה בכל דרך אפשרית, עד כי לעיתים נוצרת התחושה של אינוס השטח למפה...
לכן, לדעתי, על רכז התקשוב להכיר את הכלים השונים, ללמוד את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מהם, ורק כאשר מופיע הצורך בשטח, כאשר מתרחשת סיטואציה בה יושבים וחושבים כיצד לפתור את הקושי, כיצד להתגבר על הבעיה, או אז לשלוף את הכלי הטכנולוגי המתאים, אשר אכן יעזור לפתור את הבעיה. מנסיוני, רק במקרה כזה, הכלי נטמע היטב, והשימוש בו הופך לחלק אינטגרלי מהלמידה והוראה.
סיטואציה זו נקרתה בפני בתחילת השנה. אחת ממטרות העבודה שלי השנה היתה להטמיע את התקשוב גם בגני הילדים (גני חינוך מיוחד), לבדוק מהם הצרכים ולעודד את הגננות להשתמש בטכנולוגיה לצרכיהן ולצרכי עבודתן בגן ועם הילדים.
עוד בטרם החלה השנה, כינסנו את הגננות למפגש הערכות בו הסברנו (עירית ליפשיץ רכזת החנ"מ ואנוכי) כיצד תתבצע ההדרכה במהלך השנה, ומה יהיו מטרותיה.
אחד הקשיים שהועלו התייחס לעבודת הצוות בגן. צוות הגן כולל לרוב 5-6 מטפלים שונים (גננת, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, תראפיסטית, מעצבת התנהגות ועוד). כל אחד מאנשי הצוות מחוייב לבדוק את הילדים בתחילת השנה ולהכין פרופיל אישי לכל ילד (נקודות חוזק ונקודות לחיזוק). בדרך כלל כל איש צוות שולח את הפרופיל שהכין (כולם מתוקשבים - שולחים את הפרופיל שבנו במייל...) לגננת אשר עורכת סינטזה בין כל הדוחות, מארגנת את הנתונים, וביום מפגש התל"א (בניית תכנית לימוד אישית לכל ילד) דן הצוות בכל אחד מהילדים ובונה יחד מטרה מרכזית שממנה נגזרו מטרות המשנה ודרכי הפעולה בתחומים שונים (לדוגמא: הגננת בגן, קלינאית התקשורת בטיפול האישי, המרפאה בעיסוק בטיפול הקבוצתי וכו'). מפגש זה אורך שעות רבות.
במטרה לשדרג את עבודת הצוות החלטנו, רכזת הגנים ואני, לחשוף אותם לכלי הטכנולוגי - גוגל דוקס. המאפשר כתיבת פרופיל משותף של כל אנשי הצוות במקביל.
בגלל תנאי השטח (חיבור אינטרנטי בגן) ולמזלי, התחלנו פיילוט בגן אחד בלבד (גן תמר בפרדסיה, עם הגננת עטרה קליימינץ וצוותה). הצוות נרתם לרעיון, למרות שלא הכירו את הכלי. חלקם נדרשו לפתוח חשבון בג'ימייל וללמוד לעבוד דרך תיבת מייל שלא הכירו (על כל קשיי ההסתגלות הנובעים מכך), חלקם התקשו להבין כיצד הכלי פועל, עלו שאלות כגון: "איך אני שולחת לגננת אחרי שסיימתי"... "איך אני רואה אם היא קיבלה?"... "ואם אני רוצה להוסיף עוד דברים אחרי שכתבתי, איך אני חוזרת למסמך?"... מתוך השאלות ניתן לראות כי הקושי היה בהבנה בסיסית של מהו כלי שיתופי
עבודת הצוות לוותה על ידי וע"י רכזת הגנים באופן צמוד, הטבלאות הוכנו מבעוד מועד, הפרמטרים השונים לדיון הוכנסו בעמודה אחת, והצוות התבקש למלא את העמודות האחרות (נקודות החוזק, נקודות לחיזוק ודרכי הלמידה) בגין כל ילד. הליווי הצמוד היה לרוב "ליווי מרחוק" דרך המייל, הצ'טים, סקייפ, טלפון וכו'. אפילו הדרכה "און ליין" בפתיחת ג'ימייל ניתנה בטלפון צעד צעד... 
בעקבות הפיילוט עלו מספר נקודות מעניינות:
1. בעת כתיבת המסמך, נכנסה רכזת הגנים אף היא למסמך, קראה את הכתוב והעירה את הערותיה תוך כדי העבודה, כך שהצוות יכול היה לשנות, לעדכן, להוסיף ולגרוע לפי הצורך - הערות ושינויים המתרחשים לרוב בזמן ישיבת התל"א עצמה.
2. הגננת, כמנהלת הגן, חסכה את עבודת ההכנה הרבה שנדרשה ממנה בעבר - לעשות סינטזה של כל הפרופילים שקיבלה במייל מכל אנשי הצוות.
3. ישיבת התל"א שנערכה בעקבות מסמך הפרופיל היתה קצרה יותר וממוקדת שכן כל אנשי הצוות, תוך כדי הכתיבה, כבר קראו את הפרופיל מס' פעמים, ומכאן, הכרותם עם הילד מנקודות מבט אחרות (של שאר הצוות) עזרה לראות את התמונה הכללית ולהחליט על דרך העבודה המשותפת.
4. למרות קשיים טכניים שעלו בזמן הפיילוט - חוו אנשי הצוות תחושה של הצלחה וסיפוק, והצליחו להפנים ולהבין את היתרונות שבשימוש בכלי שיתופי לצורך בניית הפרופילים. 
5. עצם קיומו של מחשב מחובר לאינטרנט בגן הילדים, מאפשר כיום לכל אחד מאנשי הצוות, בסופו של טיפול או בעת הצורך, להוסיף מיד הערה או נקודת התייחסות חשובה, בפרופיל הילד וכל אנשי הצוות שותפים למידע, גם אם אינם נמצאים בגן באותו יום.

העבודה עוד רבה, יש להתגבר עדיין על קשיים טכניים אלה ואחרים, אולם הזרע נטמן, והנבט החל לנבוט, הראייה וההבנה לגבי חשיבות שילוב כלים שיתופיים בעבודת הצוות כבר קיימת.